A mai napon ünnepélyes keretek között átadott új elektromos autóbusz éves szinten várhatóan 39 ezer kilométert teljesít majd a hajdúszoboszlói helyi közlekedésben, elsősorban az 1-es vonalon, illetve kiegészítő jelleggel az 1A, 2-es és a 3-as járatokon. A jármű egy közel 24 éves dízelüzemű buszt vált ki, ezzel évente mintegy 37,7 tonna szén-dioxid-kibocsátástól mentesíti a várost.
A hajdúszoboszlói jármű specifikációja szinte teljes mértékben megegyezik a másfél éve szolgálatba állított, azóta már mintegy 1,6 millió kilométert teljesítő székesfehérvári példányokéval. Kisebb különbség, hogy a hátfali elektronikus kijelző már nemcsak a járatszám, hanem az úti cél megjelenítésére is képes. A három teljes szélességű, kétszárnyú bolygóajtón keresztül megközelíthető, végig alacsonypadlós utastér hivatalosan 30 ülő- és 55 állóhelyet kínál. Az utasok kényelmét többek között Ster New City fix ülések, valamint két lehajtható ülés szolgálja, külön hely és rámpa áll rendelkezésre a kerekesszékkel vagy babakocsival közlekedők számára. Az elektronikus utastájékoztató rendszer mellett USB-töltőpontok, légkondicionáló és fedélzeti kamerarendszer is segíti a komfortos utazást. A járművezető munkáját ezúttal is az Actia Podium 2 típusú műszerfal támogatja.

A jármű mozgatásáért egy 165 kW állandó-, illetve 240 kW csúcsteljesítményű t-DRIVE-MD2021 állandómágneses szinkron villanymotor felel, amely a B-tengely mögött helyezkedik el. Az energiát egy 314 kWh összkapacitású, CATL gyártmányú lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorcsomag biztosítja, amely egyetlen töltéssel akár 350 kilométer megtételére is képes. A hajdúszoboszlói autóbusz-állomáson található CCS Combo 2 interfésszel rendelkező nagy teljesítményű töltőberendezést a Mobiliti Volánbusz Kft. telepítette.
Az átadóünnepségen Kovács Kornél, az Építési és Közlekedési Minisztérium gépjármű-közlekedési és vasúti szabályozási főosztályvezetője kiemelte, hogy a MÁV-csoport elkötelezett a közösségi közlekedés zöldítése mellett.
Lázár János miniszter 10 pontos vállalásának részeként 2027-ig összesen ezer új autóbuszt helyezünk forgalomba, amelyből idén már 131 érkezik
– hangsúlyozta Kovács Kornél.
Czeglédi Gyula, Hajdúszoboszló polgármestere úgy fogalmazott, hogy a város számára kiemelten fontos mérföldkő ez a fejlesztés:
Hajdúszoboszló lakosai és vendégei néhány évvel ezelőtt egy rövid próbaüzem keretében már kipróbálhattak és nagyon megszerettek egy elektromos autóbuszt. Biztos vagyok benne, hogy az új, modern és kényelmes Ikarus 120e járművet is nagy örömmel fogadják.
Hozzátette, hogy a város már korábban is tett lépéseket a fenntarthatóság érdekében, például egy elektromos hulladékszállító jármű üzembe állításával.

A HUMDA zöld mobilitási irodavezetője, Kunfalvi Gábor kiemelte a Zöld Busz Program jelentőségét: egy korszerű, akkumulátoros elektromos autóbusz egy dízelbuszt kiváltva évente csaknem 38 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. Ez a mennyiség 524 átlagos méretű lombos fa éves szén-dioxid megkötésének felel meg. Kiemelte továbbá:
A Zöld Busz Programban a hajdúszoboszlói a 141. forgalomba helyezett elektromos meghajtású autóbusz. A jelenlegi projektben összesen 20 elektromos autóbuszt és az azokat kiszolgáló elektromos töltőket szerezzük be 6 olyan városban, amelyeknek lakossága nem haladja meg a 25 ezer főt. Büszkék vagyunk rá, hogy Hajdú-Bihar Vármegyében ez a második város, amelynek autóbusz flottája rendelkezik elektromos autóbusszal.
Az átadón Kelemen János Hunor, az Ikarus kereskedelmi igazgatója a magyar mérnöki tudás fontosságát hangsúlyozta. „Nagy öröm számunkra, hogy egyre több magyar városban térnek vissza az Ikarus buszok a mindennapok közlekedésébe. Több mint 130 éves múlttal rendelkező, magyar tulajdonú gyártóként továbbra is a hazai mérnökök tudására építünk – többek között nekik köszönhető, hogy ebben a szédületes tempóra kapcsolt iparági versenyben városi elektromos buszainkkal, Európa-szerte versenyképesen tudunk jelen lenni.”












Nagy Attila, a MÁV Személyszállítási Zrt. autóbuszos műszaki főigazgatója kiemelte, hogy a helyi flotta korszerűsítése segíti Hajdúszoboszló levegőminőségének javítását és egy élhetőbb város létrejöttét. Hozzátette továbbá, hogy az állami társaság a közforgalmú menetrend szerinti személyszállítási feladatok ellátását jelenleg a 2019. október 1-től 2026. december 31-ig érvényes közszolgáltatási szerződés alapján biztosítja, öt buszvonalon. 2024-ben pedig 17,5 ezer helyi járatuk közlekedett a városban. A projekt folytatásaként szeptember végéig Balatonfüredre, Tatára és Komlóra is megérkeznek az Ikarus járművei.